Megnyitás | Vissza a főmenühöz

Hotelcsillagok

Amikor a megfelelő szálláshely után kutattok, a csillagok száma is sokat segíthet a döntésben. Elárulja, hogy milyen körülményekre számíthat a vendég, ha náluk tölti az éjszakát. Minél több csillaggal rendelkezik egy szálloda, annál jobb minőséget kínál. Ha kíváncsiak vagytok a téma rejtelmeire, ebben a cikkben mindent megtudhattok!

Hotelstars UnionElőnyök és hátrányokMás országokGyakori kérdések

Nincs egységes szabályozás

Talán néhányan már tapasztalatból is tudjátok, hogy egy háromcsillagos szálloda nem ugyanazoknak az elvárásoknak felel meg Spanyolországban, mint például Franciaországban. Ennek az az oka, hogy nincsenek érvényben általános nemzetközi szabályozások. Vannak olyan országok, ahol kötelező a csillagbesorolás, de másutt önkéntesen kérhetik a szakmai értékelést.

A következő európai országokban kötelező az osztályozás:

Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában a besorolás önkéntes alapon működik.

A három csillag nem mindig három csillag

A három csillag nem mindig három csillag

A három csillag nem mindig három csillag valójában 

Az országok egyénileg szabhatják meg az értékelés szigorúságát. Például a franciák nagyobb hangsúlyt fektetnek a helyiségekre, és a luxus szállodáikat nem hivatalosan „Palace“-nak, azaz palotának nevezik. Olaszországban a tisztaság a prioritás, míg a briteknél a kiszolgálás minőségére összpontosítanak. De miért vannak ilyen számottevő különbségek? A válasz természetesen a kulturális sajátosságokban rejlik. Dél-Európában nem tartják annyira lényegesnek az ágy méretét, mint északon. Az Egyesült Államokban pedig szinte elengedhetetlen, hogy egy előkelő hotel folyosóján legyen egy jégkockakészítő gép. A franciák elvárják, hogy étterem mindenképp legyen egy drágább hotelben, a japánok pedig nem bánják, ha egy ötcsillagos szálloda hálószobája és fürdője viszonylag kicsi.

Ellátás-típusok a szervezett nyaralás alatt – mit, hol és hogyan együnk?

Ez is érdekelhet:

Ellátás-típusok a szervezett nyaralás alatt – mit, hol és hogyan együnk?

 

Hotelstars Union

A szállodák osztályozásának egységesítése érdekében, és azért is, hogy az ügyfelek könnyebben tudják összehasonlítani őket, több ország szállodaszövetségei 2009-ben megalapították a Hotelstars Union-t a Szállodák, Éttermek és Kávézók Európai Szövetsége (HOTREC) égisze alatt. 21 szabály képezi az egyesület alapját, melyeket mindenkinek be kell tartania. Ezek közé tartozik például a szállodák öt kategóriába sorolása, a tisztaság, jó általános állapot és a jogszabályok betartása.

Sanghaj magyar lángelméje - Hudec felhőkarcolója

Ez is érdekelhet:

Sanghaj magyar lángelméje - Hudec felhőkarcolója

 

Magyarországon kívül alapítótag volt Németország, Hollandia, Ausztria, Svédország, Svájc, valamint Csehország is. Ehhez a hét tagállamhoz 2011-ben csatlakozott Észtország, Litvánia, és Lettország, egy évvel később pedig Málta is. Három további ország, nevezetesen Belgium, Dánia és Görögország 2013-ban lépett be. 2015-ben Liechtensteinnel bővült a keret, két évvel később pedig Szlovénia is csatlakozott a Hotelstars Union-hoz. Így tizenhétre nőtt a tagállamok száma, bár Görögországot és Liechtensteint nem tekintik teljes jogú tagnak. Ma, 2023-ban világszerte összesen húsz ország képezi az együttműködés részét, beleértve Grúziát és Azerbajdzsánt is.

Ha ezekben az országokban jártok, határozott elvárásokkal érkezhettek meg a választott hotelbe!

Réztábla a szálloda homlokzatán

Réztábla a szálloda homlokzatán

Réztábla a szálloda homlokzatán

A Hotelstars Union jelenlegi Magyarországra vonatkozó kritériumkatalógusa a 2020 és 2025 közötti időszakra érvényes, és hét különböző területen vizsgálja a szállodákat:

  • Általános szállodainformációk
  • Recepció és szolgáltatás
  • Szoba
  • Gasztronómia
  • Rendezvényterem
  • Szabadidő
  • Programlehetőségek és online tevékenységek

Kritériumok listája a csillagok száma szerint

A teljesítendő feltételek sokaságából most bemutatjuk a legfontosabbakat. A több csillagos szállodákban persze minden olyan kritériumnak is teljesülnie kell, ami már az előző kategóriában is előírás volt.

⭐ 1 csillagos szálloda: egyszerű követelmények

  • A szobák 100 %-a zuhanyzóval/WC-vel vagy káddal/WC-vel felszerelt
  • Napi szobatakarítás (leiratkozási lehetőséggel)
  • A szobák 100 %-a Tv szolgáltatással és távirányítással rendelkezik
  • WIFI internet hozzáférés a közös helyiségekben és a szobákban
  • Asztal és szék
  • Szappan vagy tusfürdő
  • Szaniter termékek kínálata igény szerint (pl. fogkefe, fogkrém, borotválkozási készlet)
  • Fürdőlepedők
  • Portaszolgálat
  • Készpénzmentes fizetés
  • Bővített reggeli
  • Italkínálat a szállodában
  • Depozit (letét) lehetősége

⭐⭐ 2 csillagos hotel: közepes követelmények

  • Svédasztalos reggeli
  • Olvasólámpa az ágy mellett
  • Tusfürdő
  • Polc az ágyneműnek
  • Fürdő- és kéztörlők
  • Kétnyelvű személyzet
  • Varrókészlet és cipőlakk igény szerint

⭐⭐⭐ 3 csillagos hotel: magasabb színvonal

  • 10 órás személyzettel ellátott portaszolgálat, amely digitális kommunikáción vagy telefonon keresztül 24 órában rendelkezésre áll
  • Ülőhely a recepciónál, csomagszolgálat igény szerint
  • Italkínálat a szobában
  • Telefon a szobában
  • Audió vagy multimédiás szórakoztatás
  • Hajszárító, tisztítókendő
  • Öltözőtükör, megfelelő hely vagy állvány a csomag/bőrönd elhelyezéséhez
  • Mosodai és vasalási szolgáltatás
  • További párna és takaró igény szerint
  • Szisztematikus panaszkezelési rendszer
  • Kétnyelvű, szállodai weboldal

⭐⭐⭐⭐ 4 csillagos hotel: magas színvonal

  • 16 órás személyzettel ellátott portaszolgálat, digitális kommunikációval vagy telefonon 24 órában elérhető
  • Lobby ülőhelyekkel és italszolgáltatással, hotel bár vagy társalgó
  • Svédasztalos reggeli szolgáltatással vagy azzal egyenértékű reggeli menükártyával
  • Minibár vagy maxibár, vagy italrendelés a szobaszerviz segítségével 16 órán keresztül
  • Kényelmes ülőhely (kárpitozott fotel/kanapé) dohányzóasztallal
  • Fürdőköpeny és papucs igény szerint
  • Kozmetikai termékek (pl. zuhanysapka, körömreszelő, fültisztító pálcika), piperetükör, nagy tárolófelület a fürdőszobában
  • Nemzetközi Tv-csatornák

⭐⭐⭐⭐⭐ 5 csillagos hotel: a legmagasabb színvonal

  • 24 órás személyzettel ellátott portaszolgálat, digitális kommunikációval vagy telefonon 24 órában elérhető
  • Személyzeti parkoltatás
  • Házfelügyelő
  • Transzfer vagy limuzin szolgáltatás
  • Poggyász szolgáltatás
  • Személyre szabott üdvözlés minden vendégnek virággal vagy ajándékkal a szobában
  • Minibár, valamint étel- és italkínálat a szobaszervizen keresztül a nap 24 órájában
  • Internethez csatlakoztatható eszköz a szobában igény szerint
  • Széf a szobában
  • Vasalás (1 órán belül), cipőtisztítás, varrás
  • Ágyazási szolgáltatás este
  • Reggeli menükártya a szobaszerviz segítségével

Reggeli az ágyban

Reggeli az ágyban

Reggeli az ágyban

A rögzített 270 kritérium mindegyikéhez meghatározott pontszám tartozik. Ha egy szálloda lényegesen több pontot ér el, mint amennyi a kategóriához szükséges, akkor a "Superior" kiegészítéssel büszkélkedhet, ha az összbenyomás is meghaladja a kategória elvárásait.

A nagy szálloda kérdés

Ez is érdekelhet:

A nagy szálloda kérdés

 

Az úgynevezett garniszállodák, amelyek a szállás mellett csak reggelit és italokat, esetleg kisebb fogásokat kínálnak, alacsonyabb pontszámokat érnek el. Legfeljebb négy csillagot kaphatnak.

Osztályozási folyamat


A folyamat során a szállodatulajdonosoknak kérdőíveket kell kitölteniük, amelyek eldöntik, hogy melyik csillagkategóriába tartozik a létesítmény. Természetesen szigorú ellenőrzéseket végeznek a helyszínen. Három év elteltével a besorolás elveszíti az érvényességét, és a szállodát újra meg kell vizsgálni.


A szállodai besorolás előnyei és hátrányai


A csillagozás egyik legegyértelműbb előnye az, hogy a szakértők által értékelt szállásokat a vásárlók össze tudják hasonlítani, könnyebbé téve ezzel a döntéshozatalt. Tehát minél több ország vesz részt ebben az osztályozási együttműködésben, nekünk annál egyszerűbb a dolgunk. A tanúsítás viszont olyan költségekkel jár, amelyeket nem minden szálloda tud vagy akar vállalni. Ebből kifolyólag nem feltétlenül rossz hotel az, amelyik nem része a Hotelstars Union szövetségének! Például olyan is előfordul, hogy egy szállodának nem is érdemes csatlakoznia, mert a jó hírneve miatt mindig megtelnek a szabad szobák.

A vendégek értékelése sokszor segít

A vendégek értékelése sokszor segít

A vendégértékelések sokszor segítenek a döntésben


Ha nemcsak a szállodai csillagokra szeretnétek támaszkodni, akkor olvassátok el a vendégek véleményét is az interneten! Ezek hasznos kiegészítések, mert hitelesek és egyedi információkat nyújtanak. Természetesen ezek szubjektív vélemények, és ami nemtetszést vált ki az egyik vendégből, nem biztos, hogy másnak is épp olyan rossz vagy fontos tényező.


Hotelcsillagok más országokban


Csillagos értékelést a Hotelstars Union-on kívüli országok is használnak. Azt azonban érdemes ebben az estben észben tartani, hogy a kritériumok eltérhetnek, így a színvonal sem egységes. Vegyük példának Törökországot! Ha a magyar szállodák szintjével szeretnétek összehasonlítani, akkor általánosságban két csillagot kell levonni. A turisták szerencséjére a török Égei-tenger vagy a Riviéra szállodai viszonylag olcsóak, ezért talán megengedhettek magatoknak egy ötcsillagos hotelt anélkül, hogy mélyen a zsebetekbe nyúlnátok.

Szállodakomplexum a Török Riviérán

Szállodakomplexum a Török Riviérán

Szállodakomplexum a Török Riviérán


Spanyolország összes önálló régiójában különböző értékelési irányelvek vannak érvényben. Úgyhogy a Katalóniához tartozó Barcelonában ne ugyanazokra a normákra számítsatok, mint az andalúziai tengerpartnál. A spanyol szállodáknál is levonhattok egy csillagot a magyar körülményekhez képest! Franciaországban más a helyzet, ugyanis számos jóváhagyott tesztelő cégnek hála, a hotelek önkéntesen részt vehetnek a kategorizálásban.

Gyakori kérdések


A következőkben néhány gyakran felmerülő kérdésre adunk választ.


Mit jelentenek a csillagok?

A szállodacsillagok a szálláshelyek objektív kritériumok szerinti értékelésére szolgálnak. Minél több csillagot kap egy szálloda, annál magasabb a színvonala.

Legfeljebb hány csillagot kaphat egy szálloda?

Nemzetközi szinten nincs egységes osztályozás, de általában egytől ötig terjedő skálán értékelnek. Az kritériumok és azok súlyozása eltérő lehet.

Ki a felelős a csillagok kiosztásáért?

A helyi szállodaszövetségek végzik el ezt a munkát.

Milyen kritériumokat kell teljesíteni?

A kritériumok kiterjednek például a szoba felszereltségére, a gasztronómiai kínálatra vagy a szabadidős lehetőségekre.

Mennyi ideig érvényes az osztályzás?

A Hotelstars Union szállodacsillagai három évig érvényesek. Ezt követően a vállalkozásoknak újabb felülvizsgálaton kell átesniük, ha továbbra is részt akarnak venni a csillagrendszerben.

Melyik szálloda rendelkezik a legtöbb csillaggal?

A médiában újra és újra azt olvashatjátok, hogy a Burj al Arab, az Emirates Palace Hotel és más ehhez hasonló szálláshelyek állítólag hét csillaggal rendelkeznek. Az Egyesült Arab Emírségekben legfeljebb öt csillagot lehet elérni, tehát ez egy hamis információ. Talán valaki csak rá akart mutatni ezeknek a szállodáknak a rendkívüli luxusára, amikor ezt terjesztette.

2023.09.15. Sára Porvay

Tetszik ez a bejegyzés?

Oszd meg barátaiddal, hátha ők is érdekesnek találják!.

Tetszik ez a bejegyzés?

Oszd meg barátaiddal, hátha ők is érdekesnek találják!.