Menetrendek, charter járatok, utazási napok…mik ezek, mit tudnak és miért vannak?
Ahogy a legtöbb utazási irodának, az Inviának is az az elsődleges célja, hogy utasai nyaralása ne csak gondtalan, hanem pozitív és emlékezetes élményekben gazdag legyen. Sajnos néha mégis történnek olyan nehézségek, váratlan fordulatok, melyekre az irodának nincsen ráhatása, viszont segíthet az esetleges csalódottság megelőzésében, ha értjük, hogyan működnek ezek az utazást szervező irodák.
Utazási és nyaralási napok
Az egyik ilyen jellemző félreértés, hogy az utasok az Invia oldalán, az egyes utazások mellett feltüntetett napok számát mind nyaralási napokként értelmezik. Igyekszünk mindig világosan kommunikálni, de sajnos nem minden esetben sikerül, hogy az első és az utolsó nap minden esetben utazási nap – és a menetrendek miatt előfordulhat, hogy ezek valóban teljes egészében utazással, nem pedig strandolással, pihenéssel telnek; mindjárt megmagyarázzuk ennek miértjét is.
Addig is viszont azt javasolnánk utasainknak, hogy az indulás és érkezés napjára utazást, ne pedig klasszikus nyaralást tervezzenek, így elkerülhető a későbbi csalódottság. Amennyiben az utazás lefoglalásának időpontjában már rendelkezésünkre áll az utazást szervező iroda által megküldött várható menetrend, arról minden esetben tájékoztatjuk utasainkat. Ellenkező esetben várhatóan 5 nappal az utazás előtt tudjuk megosztani utasainkkal az addigra nyilvános menetrendet; viszont épp azért, mert még ezt követően is előfordulhatnak nem várt események, változások, kérjük arra minden esetben a hozzánk fordulókat, hogy álmaik nyaralása kiválasztása során ne a tervezett menetrendet tekintsék a döntő érvnek.
Tervezett menetrend
Így is előfordulhatnak azonban váratlan kellemetlenségek, például a repülőgép indulási idejének utolsó pillanatban történő változása. A szervezett utazások egyik sajátossága, hogy a utazást szervező irodák a legtöbb esetben charter járatokkal juttatják el a nyaralni indulókat az adott célállomásra. Ezek a gépek a nyári időszakban a kiszolgáló repterek szabad kapacitásait osztják el egymás között; ez egyrészt azt jelenti, hogy a repülőgépen csak nyaraló utasok tartózkodnak, tehát az ide szóló jegyeket kizárólag az utazást szervező iroda tudja biztosítani, másrészt a szóban forgó szabad kapacitások gyakran nem a legfrekventáltabb, nappali időpontokra esnek. Ez az egyik oka annak, hogy a légitársaság jelentősen kedvezőbb áron kínálja az utazást szervező iroda részére az üzemeltetést, ezáltal az utazást szervező irodák mérsékelni tudják a részvételi díj mértékét, így magát az egész nyaralást is rendkívül kedvező áron tudják megszervezni. Ugyanez igaz a fapados járatokra is, melyek gépei számára a reptéren tartózkodás, az üres idő jelenti a legnagyobb költséget; azért, hogy ezt ne az utasoknak kelljen megfizetniük, járataik gyakran „ingajáratok”, vagyis jellemzően érkezés után szinte azonnal indulnak is vissza. Ennek a gyakorlatnak rengeteg előnye mellett megvan az a veszélye, hogy ha az indulás valamilyen fennakadás miatt késve történik, az aztán a további menetrendet is borítja.
Ha a repülőjárat az adott úti célról indul Budapestre, tehát először a már nyaraló utasokat hozza vissza, majd utána szállítja el az úticélra az utasokat, általában kedvezőtlenebb a menetrendje, hiszen pl. egy egyiptomi út esetben a reggeli órákban indul a gép. Ha pl. hajnali 4-kor indul Egyiptomból, akkor 8 óra magasságában ér Budapestre, ahol 1 órás pihenőt és általában tankolást követően indul vissza a járat. Így 9 órai indulással, 13 órára érkezik Egyiptomba. Ha Budapestről indul a járat, akkor a pihenőidőt „megnyerik” az utasok, cserébe Nekik kell korán kelniük (pl. induló utasok: Budapest 00:05-03:40 Egyiptom, érkező utasok: Egyiptom 04:30 – 08:35 Budapest).
Hasznos információ lehet még mindemellett, hogy a menetrendek minden esetben helyi idő szerint vannak feltüntetve.
Ahogy a menetrendszerinti járatoknál, a charter járatoknál is bármikor előfordulhat, hogy az időjárási viszonyok, a légiforgalom, egy külföldi delegáció vagy egy különös biztosítást igénylő küldemény érkezése miatt egy gép tervezett indulási ideje az utolsó pillanatban módosul. Ilyenkor a repterek igyekeznek úgy átszervezni a teljes harmonogramot, hogy a lehető legkevesebb utast érintsék a változások, de egyrészt a nagyobb kapacitású, egész évben közlekedő, drágább és nagyobb légitársaságok élveznek ilyenkor elsőbbséget, másrészt a dominó-elv alapján szinte elkerülhetetlen valamennyi csúszás. A charter légitársaságok menetrendjének alakulására az utazást szervező irodának nincs ráhatása, azokat a légitársaságok maguk alakítják.
Éjszakai/hajnali utazás?
Ahogy említettük, ezek a fajta gépek, vagyis a charter járatok gyakran a hajnali és az esti/éjszakai órákban indulnak, ami egy váratlan késéssel párosítva sajnos sok esetben kellemetlenséggel jár az utasok számára, mely gyakran felháborodást szül. Érthető, hogy kevés dolog bosszantóbb és kimerítőbb annál, mint a várva várt nyaralás helyett órákon át egy repülőtér várójában rostokolni az éjszaka kellős közepén, főleg, ha kisgyerekkel utazunk. Ugyanakkor nagyon fontos szem előtt tartani, hogy az esetlegesen felmerülő kellemetlenségek, lehetséges késések az utasok érdekeit szolgálják elsősorban, semmi nem lehet ugyanis fontosabb a biztonságnál. Így, ha ez kérdésesnek tűnik az időjárás, a légtér telítettsége, vagy valamilyen karbantartási munka miatt, közös érdekünk egy kisebb késés, mint egy esetlegesen nagyobb, sokkal több bosszúságot okozó, későbbi fennakadás.
Mindannyian azt szeretnénk persze, ha utazásunk első napjának reggelén indulhatnánk álmaink úticéljára, ahonnan csak az utolsó nap délutánján kellene távozni…de ugye mindannyian álltunk már sorban főszezonban a reptéren? Akkor most képzeljük el, ha ez a hatalmas, egész napra elosztott tömeg egyszerre, reggel jelenne meg az indulási állomáson, vagy délután a célállomáson… Ugye, hogy ehhez képest egy hajnali indulás nem is tűnik olyan szörnyűnek?
Összegezve a fentieket: a charter járatok indulási idejének következtében jellemzően egy 8 nap 7 éjszakás utazásból igazából 6 teljes napot tudunk biztosan pihenéssel és tényleges vakációzással eltölteni. Ez azért van, mert az első és az utolsó nap lényegében utazással telik. Akár az is előfordulhat, hogy jó időben sikerül megérkezni a szállodába és akkor nyerünk a 6 teljes naphoz még fél napokat, amit szintén nyaralásra tudunk használni.
A charter gépek sajátos menetrendje azonban ne szegje kedvünket, hiszen rengeteg előnye is van az ilyen típusú, szervezett utazásnak: ezek a gépek közvetlenül a nyaralásunk helyszínére szállítanak bennünket, nem kell aggódnunk az átszállás miatt, jutányos az ára, a részvételi díj tartalmaz feladható poggyászt és kézipoggyászt, és a repülőtéren külön transzfer busz és idegenvezető vár bennünket.
Vagyis, ha tisztában vagyunk az utazási és nyaralási napokkal, és a köztük lévő különbséggel, biztosak lehetünk benne, hogy az esetleges menetrendváltozások vagy hajnali indulások felkészülten érnek minket, és egy bosszúságoktól mentes, csodálatos, minden részletében előkészített nyaralás vár ránk.
Címke:
Tetszik ez a bejegyzés?
Oszd meg barátaiddal, hátha ők is érdekesnek találják!.