Téli vakációt tervezel, de nem vagy biztos a hólánc használatában? Segítünk!
Attól még, hogy a téli gumi használata eléggé elterjedt Magyarországon, ez közel sem jelenti azt, hogy ezzel teljesen felkészítettük autónkat, ha téli vakációra indulnánk a környező országokban . Az alábbiakban szeretnénk egy kis segítséget nyújtani, hogy mire érdemes figyelni a hólánc használatával kapcsolatban!
Habár a téli gumiabroncsok használata sajnos még nem kötelező Magyarországon, egyre több ember fogadja meg a szakemberek tanácsát, hogy ha 7 fok alá csökken a külső hőmérséklet, akkor bizony lecseréli a nyári gumikat télire. A magyar KRESZ azt sem írja elő, hogy a hólánc kötelező tartozéka az autónak, ugyanakkor a közútkezelő az időjárási viszonyok függvényében kihelyezhet bizonyos útszakaszokra Hólánc használata kötelező táblát – ebben az esetben csak akkor hajthatunk fel a jelzett útra, ha az autónk hajtott tengelyén lévő gumiabroncsokra hólánc van felszerelve. Mindenesetre, ha külföldi túrát tervezünk a téli időszakban, gondoskodjunk a megfelelő téli gumiabroncsokról és a hozzájuk passzoló hóláncról, ugyanis a szomszéd országokban ezek a kiegészítők kötelezőek. Nézzük gyorsan át a szomszédos országok szabályait:
- Ausztriában a 4 mm profilmélységű téli gumiabroncs és a hólánc is kötelező november 1. és április 15. között, és ezt már a határ átlépésekor ellenőrizhetik, de akár az autópályán is megállíthatnak ellenőrizni. A büntetés alap esetben 35 euró, de ha bizonyítottan veszélyeztetjük a téli gumi, vagy a hólánc hiánya miatt mások biztonságát, a bírság akár 5000 euró is lehet!
- Szlovákiában nem dátumhoz, hanem időjárási viszonyhoz kötik a téli gumik használatát – amennyiben az utakat összefüggő jég és / vagy hó borítja, kötelező a minimum 4 mm profilmélységű téli gumiszett használata. Ennek hiányában a büntetés összege 60 euró lehet.
- Szlovéniában november 15. és március 15. között kötelező a téligumi használata, melyből azonban elég kettő is. 5 cm-nél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
- Horvátországban jeges útviszonyok vagy 5 cm-nél nagyobb hó esetén kötelező az autóban hóláncot tartani. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négyévszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.
- Franciaországban általánosan nem kötelező a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, amelynek használata a táblákkal jelzett szakaszokon kötelező.
- Olaszországban az időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téli gumik és a hólánc használata. Aosta-völgyben október 15. és április 15. között kötelező a téli gumi használata.
- Svájcban nem kötelező a téli gumi, viszont elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyári gumival balesetet okoz vagy elakad, a magas bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
- Csehországban november 1. és április 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6 mm profilmélységű téli gumi használata kötelező azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.
- Németországban kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, az 40 euró, aki a forgalmat akadályozza (pl. elakad a nyári gumival), 80 euró büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák. Téli guminak minősülnek az M+S és hópihejelzéssel ellátott gumik, a minimális profilmélység 1,6 mm.
Milyen szabályok vonatkoznak a hólánc használatára?
A legfontosabb szabály, hogy a hólánc, miként a neve is jelzi, havas, jeges útszakaszokra való. Ha nincs se jég, se hótakaró az úton, akkor a hólánc az út burkolatát rongálja, ami minden országban bírságot von maga után. Ráadásul, ha tiszta útszakaszon használjuk, 1-2 km megtétele után tönkre is mehet, ha pedig elpattan, azzal komoly károkat is tud okozni a karosszérián és a futóművön is. Hólánccal felszerelt kerekekkel maximum 50 km/órás sebességgel lehet haladni, de a biztonság kedvéért célszerű ennél is lassabban, az útviszonyoknak megfelelően hajtani.
Hogyan válasszunk hóláncot?
A legfontosabb szabály, hogy a gumiabroncs méretének megfelelő hóláncot válasszunk. A létra mintázatú hóláncokat kerüljük, hiszen ez csak az autó előre haladását segíti, az oldalirányú csúszásokra nincs hatása, ráadásul előfordulhat, hogy a kerék úgy áll meg, hogy a lánc nem ér is ér a földhöz. Az Y és a rombusz minta általánosan elterjedt, ha tehetjük, ezek közül is a rombuszt részesítsük előnyben! Sok autó kerékjáratában meglehetősen szűk a hely, itt csak a kisebb és lapított szemű láncok férnek el, a terepjárókhoz viszont vastag, nagy szemű láncokat gyártanak. Léteznek továbbá kézi feszítős és automata feszítős láncok is, előbbinél a hólánc felhelyezésekor több fizikai munkára van szükség, de azért legyünk azzal tisztában, hogy az automata feszítős láncok sem végzik el helyettünk az egész munkát!
Hogyan tegyük fel a hóláncot?
Nézzük meg egy gyakorlati példán keresztül, hogyan kell feltenni a hóláncot, ha út közben ér minket a havazás. Habár minden hólánchoz adnak szerelési útmutatót, az alábbi lépések minden esetben ezek lesznek:Nézzük meg egy gyakorlati példán keresztül, hogyan kell feltenni a hóláncot, ha út közben ér minket a havazás. Habár minden hólánchoz adnak szerelési útmutatót, az alábbi lépések minden esetben ezek lesznek:
- Készüljünk elő szabályszerűen: álljunk félre az autóval, kapcsoljuk be az elakadásjelzőt, húzzuk be a kéziféket és vegyük fel a láthatósági mellényt, mielőtt kiszállunk a kocsiból, hogy elinduljunk a hóláncért. Figyeljünk arra, hogy mindezt lehetőleg egy viszonylag sima, egyenes útszakaszon tegyük.
- Fektessük a hóláncot a meghajtott kerék elé! A hóláncot mindig a hajtott kerekekre kell feltennünk, de rendkívüli útviszonyok esetén mind a négy kerékre tanácsos feltenni.
- Vezessük át a hóláncot a kerék mögött, majd akasszuk össze a drótkábel végeit.
- Vezessük át a láncot a kerék külső peremére.
- Rendezzük el egyenletesen a láncot a futófelületen.
- Kapcsoljuk össze a lánc két végét a feszítő segítségével. Ha automata feszítős láncunk van, akkor ez a mechanika megoldja.
- Tegyünk meg 50-100 métert, és ellenőrizzük, hogy a láncok megfelelően feszesek el, ha nem, akkor állítsunk rajta.
- Ha tiszta útszakaszhoz érünk, esetleg csörgést, zörgést hallunk a kerekek felől, akkor vegyük le a hóláncot.
- Minden használat után mossuk le és szárítsuk meg a hóláncot, majd tároljuk száraz helyen, így hosszabbítva meg az élettartamát.
Bónusz tipp: a hólánc felhelyezését lehetőleg ne éles helyzetben próbáljuk ki először. Indulás ellőtt célszerű egyszer elpróbálni a felszerelését, hogy ne hóesésben, átfagyott kézzel kelljen keresgélni a használati utasításban megfelelő oldalt. Az sem árt, ha van nálunk kesztyű és pokróc az autóban, így elkerülhetjük, hogy ne a hóban térdelve, átfagyott kézzel kelljen szerelnünk.
Címke:
Tetszik ez a bejegyzés?
Oszd meg barátaiddal, hátha ők is érdekesnek találják!.